Bandhas

Inom Ashtanga Yogan talar vi om Bandhas, eller muskellås/energilås. Det innebär det att man aktiverar
olika djupa muskelgrupper som sedan kanaliserar och riktar energin i kroppen (snarare än att
låsa den). Man brukar prata om tre olika bandhas:

 - Mula bandha – rotlås (bäckenbotten)
 - Uddiyana bandha – buklås (nedre delen av buken)
 - Jalandhara bandha – struplås (struphuvudet)

bandhas

 

 

 

 

 

 

 

 

Muskellåsen hjälper till att skydda och förstärka vissa delar av kroppen, t ex ryggraden, vi
skyddar också de inre organen. Bandhas har en intim koppling till andningen. Det är genom
aktivering av Bandhas och Free Breathing som energi byggs upp och kroppen värms
upp inifrån.

Uddiyana bandha

För att hitta Uddiyana bandha aktiverar man de djupa magmusklerna, Psoas (röda på bilden
nedan). Det ger en känsla av att krama om ryggraden både bakifrån och framifrån. Det är
energin som skapas när psoasmusklerna är aktiverande och den djupa andningen är påkopplad
som kallas Uddiyana bandha. Det tar tid innan man känner att man hittar rätt, men tills dess
kan man ha det med sig det i tanken när man praktiserar.

psoas

 

 

 

 

 

 

Mula bandha

Mula betyder rot eller fundament och sitter vid perineum på män. Man brukar säga att
man hittar rätt genom att aktivera samma muskler som du använder för att hålla emot när
du är kissnödig. (Eller som någon sa: samma muskler som du, som kvinna, skulle använda
om du fick mens en dag för tidigt och hade vita shorts — Cervix/livmodertappen.) Genom att
aktivera Mula bandha håller du den nedåtgående energin kvar i kroppen.

Jalandhara bandha

Jala betyder nät och sitter precis där halsen börjar (från huvudet sett). Du hittar rätt genom
att hålla hacken rak och dra in hakan mot nyckelbenen. Jalandhara bandha reglerar blodflödet
till  hjärtat, nacken och huvudet. Det håller också det uppåtgående energin kvar i kroppen.
Jalandara bandha används främst vid andningsövningar.