Åtta delars yoga

Ashtanga Yoga betyder åtta delars yoga, eller åtta delar av en helhet på sanskrit. Delarna är
hämtade ur Patanjalis Yoga Sutra. Verket, som är ungefär 2000 år gammalt består av aforismer
för praktisk och filosofisk yoga. De åtta delarna är:

Yama – förhållningssätt mot andra
 - Niyama – egna livsstilsöverväganden
 - Asana – fysiska ställningar
 - Pranayama – andningsövningar
 - Pratyahara – sinneskontroll
 - Dharana – koncentration på en enda sak
 Dhyana – meditation
 - Samadhi – fullständig närvaro/lycksalighet

“Asana practise is for 2 hours. Yoga practise is for 24 hours” ― Sri R. Sharath Jois

Yama och Niyama

Genom att praktisera fysiska ställningar tillsamman med andningskontroll sker en utveckling
av Yama och Niyama. Man brukar säga att man ”möter sig själv på mattan”. Med det menas
att man kanske upptäcker sidor hos sig själv, som att man blir otålig för att man jämför sig
med andra. Kanske pressar man sig för hårt — eller så vågar man inte testa sin fulla kapacitet.
Efter en tid blir alla sådana beteenden uppenbara och den som vill kan lära sig en hel del
av det. Man får syn på sig själv och kan jobba sina fysiska och mentala hinder. Därefter
öppnas dörren för de andra fyra interna delarna naturligt över tid.

”Yoga is the cessation of the fluctuations of the mind” ― Yoga Sutras of Patanjali

 

Copywritern, författaren och Ashtangayogin Eva Lewenhaupt sätter
begreppen i vardagskontext som förklarar det enkelt och vackert:

Föreställ dig att du är ute på vårpromenad.
 Alldeles naturligt börjar du se dig för var du sätter ner dina fötter av
 respekt, yama, för de späda vårblommorna.
 Efter en stund saktar du ner på takten och känner hur själen hinner ifatt,
 niyama, dig själv. I samma stund börjar du upptäcka både dig själv och
 naturen runt omkring mycket intensivare. Du tittar mot solen, känner hur
 axlarna sjunker ner en decimeter medan själen tinar upp.
 Plötsligt får du en ingivelse att balansera på en omkullblåst stock över
 ett vattendrag och med några språng, asana, är du över på andra sidan
 där du sätter dig.
 Du tar några djupa andetag, pranayama, och känner hur livskraften
 porlar i hela kroppen. Dina sinnen som alldeles nyss var fästa vid en
 massa saker du inte längre kan minnas vilka de var har återvänt in i dig.
 De vilar i dig, pratyahara, och du känner dig lugn och tacksam, utan att
 egentligen veta för vad.
 Ett svagt ljud hörs långt bort — var det koltrasten? Du spetsar öronen
 för att höra bättre. Dina andra sinnen tar en paus och du koncentrerar dig
 helt på att uppfatta ljudet igen. Du blundar. Nu hör du det igen — den
 här gången tydligare, dharana.
 När du tittar upp ser du vattenblänk mellan trädstammarna. I lugn
 och ro tittar du över vattnet och upptäcker att gränsen mellan dig och
 naturen börjar försvinna, dhyana. Utan att du märker det har din egen
 bubbla lösts upp och du känner dig smått salig, samadhi, där du sitter och
 är en levande del av träden, himeln, vattnet och den nyvunna vännen,
 koltrasten i fjärran.